søndag 7. februar 2016

Vennskap....det er vanskelig det

Vennskap er noe de fleste ønsker å ha. Mange venner, få venner, en bestevenn. Det er individuelt.
Da jeg vokste opp hadde jeg flere kortere vennskap, men det endte med at de jeg trodde var mine venner, sviktet meg enten fordi det kom utfordringer de ikke klarte å takle, blant annet fordi jeg ble mobbet. Eller at det dukket opp andre barn som de hadde mer lyst å være venner med enn meg. Som de syntes virket kulere eller mer populære enn meg. Jeg var ikke populær i det hele tatt, så i den konkurransen tapte jeg uansett. Jeg gikk alltid med en drøm om å ha en bestevenn som alltid ville være der for meg når jeg trengte dem.
Jeg var overbevist om at jeg ville få en slik venn, bare jeg selv var der når det var bruk for meg. Jeg forsøkte derfor alltid å stille opp, være støttende og sa som regel ja hvis noen foreslo at vi skulle gjøre ditt, eller leke datt. Men gang på gang forstod jeg at jeg egentlig var ganske alene i vennskapet, det var ikke et gjensidig vennskap. Jeg var kjekk å ha inntil noe bedre dukket opp. Jeg hadde også perioder hvor jeg ikke hadde venner i det hele tatt, noe som kanskje bidro til at jeg var så ivrig på å være en god venn når det dukket opp en eller annen jeg trodde ville være min venn.

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har klart å legge fra meg iveren etter å være en god venn. Jeg blir fort gla i mennesker jeg møter, jeg ønsker å være der hvis de trenger meg. Men jeg må tydeligvis være naiv, for uansett hvor hardt jeg forsøker å vise forståelse, empati, tålmodighet og støtte for de jeg regner som mine venner, opplever jeg stadig at mange av de samme vennene, ikke er der når jeg trenger dem. Det er kjekt å ha meg når de trenger en venn til å lytte, hjelpe, støtte, men hvis jeg trenger det samme er det lite forståelse å hente.

Heldigvis finnes det noen unntak, men det er mange som burde tenke litt mer på andre enn på seg selv der ute. Jeg innrømmer at jeg selv også angrer på ting jeg burde ha gjort annerledes, stadig vekk skulle jeg ønske jeg hadde gjort ting bedre, men jeg skulle likevel ønske at hvisse personer jeg kjenner, også tok seg tiden til å være en god venn for meg inni mellom. For jeg trenger også litt støtte inni mellom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar